מתוך יום העיון לכבוד צאת ספרו של
היינץ קוהוט

פסיכולוגיית העצמי וחקר רוח אדם
המנחה, ד"ר יחזקאל כהן:

אני מבקש להביע הערכה לאלה מן היוזמים של יום העיון שהגו את הרעיון לשלב מוסיקה ביום זה. כמובן, זוהי מחווה גדולה לקוהוט עצמו שהיה חובב מוסיקה קלאסית וגם כתב על אודות מוסיקה ועל כן יהא זה אך טבעי שמוסיקה תהיה חלק מן התכנית.

אנליטיקאים רבים התייחסו למוסיקה כאל נושא ראוי לדיון אנליטי. הנה שמעו מה כותב אנליטיקאי אחד על מקומה של המוסיקה בחיי האדם:

The meaning of music for the developed, structuralized psyche can be derived by focusing successively on the three parts of the structure: id, ego, and superego. We are thus enabled to isolate three functions of music: emotional catharsis for repressed wishes, playful mastery of the threats of trauma, and enjoyable submission to rules. Catharsis, mastery, and submission are experienced in a nonverbal medium, i.e., outside the sphere of most structural conflicts.

תתפלאו לשמוע שאת זה כתב לא אחר אלא קוהוט בראשית שנות החמישים עוד טרם שהוליד את פסיכולוגית העצמי .

אנו זוכים כאן כיום לפינוק מיוחד הן מבחינת היצירה שאותה נשמע והן מבחינת מבצעיה. שוסטקוביץ, שחי בשנים 1906 עד 1975, דומני שהוא גדול המלחינים של המאה העשרים. הוא כתב בין היתר חמש עשרה רביעיות לכלי מיתר כאשר אנו נזכה לשמוע היום את הרביעיה מספר 8 בדו מינור לכלי קשת אופ' 110. הרביעיה הזו, היא דומני הידועה מבין 15 הרביעיות שלו , היא המעמיקה והמרגשת ביניהן. היא נכתבה במשך 3 ימים בלבד, בשנות הששים, והוקדשה לקורבנות הפאשיזם והמלחמה. בתו של שוסטקוביץ טענה שהוא הקדיש את היצירה לעצמו ואילו הכותרת שלה הוכתבה על ידי השלטונות. ובכלל ראוי להזכיר את יחס השלטונות לשוסטקוביץ. על האופרה הנפלאה שלו ליידי מקבת ממצנסק נכתב בפראבדה בינואר 1936 כך:

"במקום שירה נשמעות על הבמה צרחות. אם לעתים המלחין מתחיל בדרך של מנגינה פשוטה וברורה, הוא מיד סוטה אל תוך ג'ונגל של כאוס מוסיקלי ההופך לקקפוניה...זאת מוסיקה שהעקרון שלה הוא הכחשת המציאות. המלחין שאל צרחות עצבניות מעולם הג'ז על מנת להעניק לדמויות באופרה תשוקה....הזמרים עבדו קשה על מנת להתגבר על הרעש, הצרחות והחריקות של התזמורת. במשחק הדרמטי שלהם הם ניסו לכפר על הדלות המוסיקלית של האופרה אך לצערנו הדבר רק הדגיש את גסות הרוח של היצירה."

ביצירה מופיעים ציטוטים רבים מיצירות אחרות של שוסטקוביץ כולל מן האופרה שלו ליידי מקבת ממצנסק וניתן להכיר בה את איפיוני יצירותיו: אירוניה עוקצנית, הומור נואש, חזרות אובססיביות, יסורים ויאוש. חמישה הם פרקי היצירה והיא מנוגנת בדרך כלל ברצף ללא הפסקה בין הפרקים. אורכה כ-24 דקות.

אני מזמין את הרביעייה הירושלמית לביצוע היצירה. חברי הרביעייה הם אלכסנדר פבלובסקי - כינור, סרגיי ברסלר - כינור שני, עמיחי גרוס - ויולה וקיריל זלוטניקוב - צ`לו.
 
•  דברי פתיחה- דר' חזי כהן
•  דיברי מתרגמים-צילי זוננס ואלדד אידן
•  רענן קולקה - השקת התרגום של "פסיכולוגית העצמי וחקר רוח האדם"
•  הרצאת אורח - פרופ' פול ה. אורנשטיין
•  הקדמה לנגינת הרביעייה מאת שוסטקוביץ
•  רענן קולקה - המימד הרוחני בפסיכואנליזה
•  מתוך "עד ראייה" - יהושע סובול
 
רשימת תפוצה
לקבלת חומר ועדכונים מפעילות האיגוד, מלא את הדו”אל שלך ושלח
ליצירת קשר 
050-5419907, email
או השאר פרטיך ונחזור אליך

 
                                                                                                                                ת.ד. 115, משגב דב 7686700. טלפון: 050-541-9907  דוא"ל: elinoarx@netvision.net.il

Header images: Jean Metzinger, 1907, Paysage coloré aux oiseaux aquatique,oil on canvas, 74 x 99 cm, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

עיצוב: יונה קדרון - גרפיקלי | הקמה: סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com
לייבסיטי - בניית אתרים